• Kategorier

  • Arkiv

Plugg

Just nu är det mycket som rör sig i mitt huvud. Jag har insett att jag bara har ett år kvar av studier innan jag kan vara klar. Skrämmande, samtidigt som det känns otroligt lockande. På samma gång så funderar jag på om jag ska försöka läsa ett år extra för att få en lite högre examen. Om jag får studiemedel till det, eller lyckas jobba ihop pengarna, så funderar jag allvarligt på att ge det en chans. Vad spelar ett år extra för roll, trots allt tycker jag om att plugga. Problemet är väl mer att jag egentligen vill läsa alldeles för mycket kurser. Fick jag välja så skulle jag omväxlande jobba och plugga resten av livet. Kanske till och med är möjligt att göra så?

Den här terminen har jag valt att läsa kvälls- och distanskurser. Det är både roligt och krävande på ett annorlunda sätt än att läsa vanliga dagtidskurser. Jag måste vara mer disciplinerad med mitt pluggande än annars och jag har mera frihet att välja när jag vill se en del av de föreläsningar som ingår. Sen är det rätt roande att ha helger då jag sitter på föreläsningar när andra fortfarande sover sött.
Föreläsningarna varierar en del och på måndagskvällen hade jag en helt underbar föreläsning. Föreläsaren kom in i rummet och tog plats direkt, stod där och såg ut över oss, började prata och på ett sätt som visade att att hon tog det för självklart att vi lyssnade. Och det gjorde vi, för hon lyckades verkligen göra föreläsningen till något värt att lyssna på. Till på det kunde jag inte annat än att försöka se hur hon gjorde för att få mig att lyssna, alltid samma letande efter fel och rätt sätt att hålla i föreläsningar och lektioner för att jag senare kanske ska kunna använda det de gånger jag själv står och ska hålla i en föreläsning.

Förutom att hålla ordning på alla uppsatser och föreläsningar så är det bland annat dags att söka sommarjobb, leta sig till studievägledaren och diskutera min examen och eventuellt anmäla mig till vikariepoolen. Det känns som om jag åtminstone inte har brist på saker att göra.

Lämna en kommentar