• Kategorier

  • Arkiv

Spel

Jag tillbringar lite väl många timmar framför flera olika spel, men delvis så är det riktigt givande och mycket roligt folk man möter där. Med andra ord är det inte enbart något negativt att låta timmar gå till att spela. Jag skulle säga att det till största del är positivt. Du pratar med människor du kanske aldrig annars skulle ha mött, du använder ett sätt att tänka ut strategier eller annat som inte alls behöver vara fel att kunna i andra sammanhang. Bara för att nämna några få saker.

Det jag främst mött som inte är positivt är främst i de spel där man kan använda sig av en direktchat och bara under kortare tid har med en viss spelare att göra. För där är det svårt att meddela någon form av ledning om påhopp, rasism, homofobi och annat underbart. Jag har aldrig förstått meningen med att ropa ”you are gay” och försöka få den andra spelaren att ta det som något negativt och/eller personligt påhopp. Ja, det stör mig. Det stör mig att någon använder ord som gay och bög som skällsord och att det är så vanligt. Samtidigt får det mig bara att svara ”Yes, so?”. Även om jag inte definierar mig som gay, så känns det som rätt respons just då. I andra fall blir mitt svar bara tystnad. För att bli förbannad eller försöka argumentera emot ger inget, det första provocerar bara utan att ge något och det andra finns det inte tillräckligt med tid för att hinna få fram nåt vettigt.
Det enda som roar mig i de spelen är att de spelare som kör den stilen oftast är de som inte är bra på spelet, eller så är det bara jag som anstränger mig extra mycket och därför oftast vinner. Och där måste jag erkänna att mitt leende över den vinsten är extra brett. Det är det enda stället där jag ser det som något positivt och ett nöje med att spöa upp ”personer” som bland annat förstärker den homofobi som redan finns i alldeles för stor utsträckning.

Lämna en kommentar